Dierproefvrije cosmetica: hoe zit dat precies?

Dierproefvrije cosmetica: hoe zit dat precies?

We kennen de term ‘dierproefvrij’ allemaal, maar wat betekent dit nu eigenlijk precies? En wanneer mag een merk zich dierproefvrij noemen? In Europa zijn dierproeven toch verboden? En hoe zit dat met merken die verkopen in China? Blijven er dan nog wel merken over die compleet dierproefvrij zijn? Zoveel vragen, maar gelukkig ook veel antwoorden. In dit artikel vertel ik jullie alles over dierproefvrije cosmetica, en hoe dat precies zit.

Wat betekent de term ‘dierproefvrij’ eigenlijk?

Een merk is dierproefvrij als hun producten niet op dieren zijn getest, logisch. Echter is dit toch iets waar veel verwarring over bestaat. Ik hoor vaak mensen zeggen dat een product dierproefvrij is ‘want het is niet op dieren getest’. Helaas is het niet zo simpel. Een product is pas écht dierproefvrij, als de ingrediënten waaruit het product bestaat, óók niet op dieren zijn getest. Het gaat dus niet alleen om de uiteindelijke make-up die in de schappen van de drogist of parfumerie ligt: het gaat vooral om de omstandigheden waaronder de make-up is gemaakt.

Binnen de Europese Unie zijn dierproeven op cosmeticaproducten sinds 2013 verboden. Het klopt dus dat er in Nederland geen dierproeven worden gedaan als het gaat om skincare en make-up. Het is voor merken die binnen de EU producten verkopen dan ook makkelijk om te zeggen dat ze niet op dieren testen. Dat klopt ook – zíj testen niet op dieren, en hun eindproduct wordt niet op dieren getest. Maar veel van de ingrediënten die ze gebruiken, helaas wel – maar buiten Europa. Cosmetica in Europa is dus niet per se dierproefvrij. Sterker nog: er zijn nog heel wat grote merken die juist niet dierproefvrij zijn.

Wanneer is een merk dierproefvrij, en wanneer niet? En hoe zit dat met China?

Een merk is pas dierproefvrij als zowel de ingrediënten als het eindproduct niet op dieren zijn getest. Wat wel fijn is om te weten, is dat álle merken die enkel binnen de EU producten verkopen (dus niet in bijvoorbeeld Azië of Amerika), zijn gegarandeerd dierproefvrij. En een ander belangrijk feit is dat wanneer cosmeticamerken producten in China verkopen, dit automatisch betekent dat ze níet dierproefvrij zijn. In China is het namelijk verplicht om ingrediënten en producten op dieren te testen voordat ze in de winkels komen te liggen, zodat ze zeker weten dat het product ‘veilig’ is voor de mens. Simpel gezegd: alle make-up die (ook) in China te koop is, is 100% zeker weten op dieren getest – en dus zijn alle merken die (ook) in China verkopen, zijn direct te bestempelen als niet dierproefvrij.

Ik hoor je denken: hoe zit dat dan met de producten die zowel in China als binnen de EU worden verkocht? Want hier mogen natuurlijk geen dierproeven worden gedaan. De merken die zowel in China als binnen de EU verkopen, gebruiken hiervoor twee verschillende manieren van het veilig verklaren van producten: alle producten die zij in China verkopen, worden dus op dieren getest, en voor alle producten die ze binnen de EU verkopen hebben ze een niet dierproefvrij alternatief bedacht. Fijn voor die merken, want hierdoor doen ze dus in principe niks dat tegen de wetten ingaat, en kunnen ze zelfs beweren binnen de EU dierproefvrij te zijn. Hartstikke leuk, maar als je als merk diezelfde producten in China wél op dieren laat testen, betekent dat dus alsnog dat je niet dierproefvrij bent. In dit artikel kun je meer lezen over dierproeven en China. En in dit artikel kun je meer lezen over de nieuwste wetgeving binnen Europa, en hoe dat zit met oude/nieuwe ingrediënten op de markt.

De reden dat veel merken er toch nog voor kiezen om in China verkopen, is voor de hand liggend: geld. China is groot en heeft dus ook een grote markt. Door hun producten in China te verkopen, verdienen ze natuurlijk onwijs veel geld. Dit soort merken verkiezen geld dus boven het welzijn van dieren. Ik zal jullie de beelden besparen, maar als je ziet hoe proefdieren worden gebruikt en eraan toe zijn, kan je toch eigenlijk niet geloven dat ze er bewust voor kiezen hier nog aan deel te nemen en medeplichtig te zijn. Mocht je meer willen weten over hoe proefdieren eigenlijk worden ingezet, ook voor andere dingen dan cosmetica, verwijs ik je door naar dit artikel van Animal Rights (let op: schokkende foto’s en info).

Kun je een merk geloven als ze zeggen dierproefvrij te zijn en hiervoor een logo hebben?

Bijna alle merken claimen tegenwoordig dierproefvrij te zijn en hebben hier statements over op hun websites. Als je dat leest, zou je bijna denken dat zo’n merk inderdaad dierproefvrij is, terwijl ze dat niet zijn. Dan krijg je kort samengevat dat verhaal van hierboven, dat ze dus eigenlijk alleen binnen de EU dierproefvrij zijn, maar niet volledig. Ga dus nóóit zomaar uit van een statement op de site van het betreffende merk. Er zijn een aantal gecertificeerde keurmerken die merken hebben als ze dierproefvrij zijn. Ook dit is lastig, want sommige merken maken zelf een logo waardoor het lijkt alsof ze dierproefvrij zijn, terwijl dit logo dan eigenlijk niet officieel is. Er zijn ook een aantal logo’s van bedrijven die merken één keer als ‘wel of niet dierproefvrij’ hebben bestempeld, maar hun lijst niet goed genoeg updaten. Dat betekent dat er dus ook logo’s aan merken worden gegeven, die misschien ooit dierproefvrij waren, maar inmiddels in China verkopen en dus niet meer dierproefvrij zijn. Hier kun je veel lezen over verschillende logo’s, van welke bedrijven ze zijn, en hoe betrouwbaar deze logo’s zijn. Zo gaan veel mensen uit van het logo van PETA, maar wist je dat bedrijven dit keurmerk zelf kunnen aanvragen door het formulier ‘naar waarheid in te vullen’ en meer niet? Niet héél betrouwbaar dus, als je het mij vraagt.

Het logo dat je het meest kunt vertrouwen is dat van Leaping Bunny, hieronder links. Deze lijst is goed up to date en geeft hun keurmerk pas na grondig onderzoek.

Welke cosmeticamerken zijn dierproefvrij?

Er zijn helaas een heleboel merken nog niet dierproefvrij. Of niet meer, want het gebeurt ook vaak genoeg dat een merk het eerst wel was, maar besluit toch weer in China te verkopen. Gelukkig zijn er vandaag de dag ook veel merken wél volledig dierproefvrij! Het is een héle lange lijst, en da’s maar goed ook natuurlijk – hoewel, er zijn meer merken niet dierproefvrij dan wel, jammer genoeg – en er zijn op dit moment veel blogs en sites die een lijst hebben staan die zij up to date houden. Je kunt voor jezelf bepalen welke lijst je volgt. Ik gebruik met name de lijsten van Crueltyfreekitty en Shoplikeyougiveadamn. Deze sites zeggen niet alleen welke merken dierproefvrij zijn, maar geven nog veel meer info. Zoals of een merk niet alleen dierproefvrij is, maar bijvoorbeeld ook vegan, en of ze in het verleden wel in China hebben verkocht, en onder welk moederbedrijf het merk valt en of zij dierproefvrij zijn, en ga zo maar door. Je kunt voor jezelf de grens bepalen hoe streng je wilt zijn. Zo heb ik voor mezelf besloten dat ik alle merken die als dierproefvrij op deze lijsten staan, mag gebruiken. Voor mij hoeft een merk niet per se vegan te zijn, bijvoorbeeld. Shoplikeyougiveadamn is Nederlands en gebruik ik dus graag voor merken die we hier in Nederland kunnen kopen, en Crueltyfreekitty gebruik ik juist om buitenlandse merken te checken. En ook hierbij wil ik nog even meegeven dat dit wel iets is dat je regelmatig moet checken, als je echt alleen nog dierproefvrije cosmetica wilt kopen/gebruiken, omdat merken dus regelmatig switchen. Superfijn dat dit soort sites het vuile werk voor ons opknappen!

Mijn favoriete dierproefvrije merken voor make-up

Als beautyblogger- en Youtuber heb ik al heel wat producten van veel verschillende merken gekocht, getest, en beoordeeld. Zo heb ik inmiddels mijn persoonlijke favoriete merken ontdekt, waarvan ik veel producten fijn vind. Dat lijstje kan natuurlijk niet ontbreken in deze blogpost! Dit zijn mijn favoriete dierproefvrije make-up merken:

Mijn favoriete dierproefvrije merken voor verzorging

Ik kan me voorstellen dat je wellicht ook benieuwd bent naar een lijst met merken die niet dierproefvrij zijn. Die heb ik voor het gemak in een ander artikel geplaatst, klik hier.

Tot slot: doe wat goed voelt!

Ik wil niemand vertellen dat je alle niet-dierproefvrije merken uit je leven moet bannen. Mijn doel is eerder om te informeren en te inspireren. Want ik vind het wél belangrijk dat mensen op de hoogte zijn, en niet zomaar alles geloven wat een merk zegt. Vanuit daar kun je zelf beslissen wat voor jou goed voelt. Wil je alleen nog maar dierproefvrije cosmetica kopen en gebruiken? Supergoed! Ga je vanaf nu bewuster beautyshoppen, maar ben je er nog niet aan toe om helemaal de knoop door te hakken? Ook dan heb ik mijn doel al bereikt. Je hoeft niet in één keer helemaal om te zijn, dat is ook best een grote stap. Maar je ervan bewust zijn dat je routine ook dierproefvrij kan, is al geweldig. Ik ben ervan overtuigd dat we samen het verschil kunnen maken. Ik als influencer, maar óók als consument, samen met jullie!

Deze post heeft 7 reacties

  1. Wat goed dat je deze beslissing hebt gemaakt! En een heel duidelijk artikel. Ik gebruik ook de lijst van naoki/shoplikeyougiveadamn. Verder vind ik het ook handig dat de huismerken in Nederland, zoals het eigen merk van Kruidvat en Etos, dierproefvrij zijn, dan zit je ook altijd goed 🙂

    1. Ja precies! En eigenlijk vrijwel alle budgetmerken ook (al zijn daar ook weer uitzonderingen in).

  2. Interessant artikel! En superknap dat je deze switch hebt gemaakt (had de video eerder al gezien) 😊

    1. Thanks Erica!

  3. welk dierenproefvrije make up moet ik kopen
    welk dierenproefvrije skine care moet ik kopen en dierenproefvrij haar porduct en shampoo en conditiner haar makser

  4. Door jou video besloten om ook alleen nog maar producten te gebruiken die dierproefvrij zijn. Vind het wel lastig: een dochterbedrijf (merk) beweert dierproefvrij te zijn, maar het grote miljoenen moederbedrijf test absoluut wel op dieren. Wat moet ik dan doen 🤔

    1. Wat goed! Dat is en blijft lastig, ik zou die grens voor jezelf bepalen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik puur naar het merk kijk, en niet naar het moederbedrijf.

Reacties niet meer mogelijk.

Sluit Menu