Verslag en foto’s van mijn reisje naar Berlijn!

{ 11 januari }

PicMonkey Collage1

Het is je vast niet ontgaan als je me hier, op Twitter of op Instagram volgt: ik was een paar dagen in de hoofdstad van Duitsland! Met vriendinnen was ik vier dagen in Berlijn en we hebben het hartstikke leuk gehad. Ik vond het wel erg spannend hoor, voor mij was dit de eerste keer dat ik zonder ouders of Joey naar het buitenland ging. Al die spanning van tevoren was helemaal niet nodig, het was namelijk echt top en vooral héél gezellig!

Donderdag 3 januari:

226746_10200338461327860_1756135906_n

Donderdag was het tijd om naar Schiphol te gaan en het vliegtuig te pakken naar Berlijn! We gingen nog even bij Victoria’s Secret kijken en natúúrlijk kon ik het niet laten om iets te kopen (you’ll see later!). Daarna was het eigenlijk al gauw tijd om door de paspoortcontrole te gaan en vervolgens naar de gate te lopen op die leuke band.

Op de heenreis zat ik bij het raam, supercool! Ik had nog nooit bij het raampje gezeten tijdens het vliegen en vond dit dan ook heel erg leuk. Het was boven de wolken heel zonnig en dat leverde een paar mooie foto’s op! Ik heb er echt van genoten en vergat eigenlijk steeds om te kletsen omdat ik het uitzicht zo mooi vond.

Eenmaal in Berlijn aangekomen gingen we meteen naar het hostel om daar onze koffers te droppen zodat we lekker konden winkelen zonder zware spullen. We zaten in hostel Pegasus, erg goedkoop maar wel schoon en fijn genoeg om drie nachtjes te verblijven. Daarna gingen we naar Alexanderplatz waar we natuurlijk metéén de DM drogist indoken, daar hadden we allemaal zo naar uit gekeken! En het was echt fantastisch, zó leuk om al die andere merken en producten te bekijken (én kopen).

Daarna zijn we winkelcentrum Alexa binnengelopen en hebben we daar gewinkeld. Ook zijn we die dag naar Steglitz geweest, voor de enórme Primark die daar zit. Daarna waren we allemaal behoorlijk moe van het shoppen en zijn we teruggegaan naar Alexa om daar te eten bij de Mac.

400163_10151268090674177_1373412818_n

Toen we weer buiten kwamen was het helaas slecht weer… En dat is ook eigenlijk het hele reisje lang zo gebleven! ‘s Avonds zijn we lekker in het hostel gebleven en hebben we gezellig gekletst en al onze aankopen van die dag nog even bewonderd.

Vrijdag 4 januari:

Na een korte nacht (ik kon maar niet in slaap komen) stonden we tijdig op en gingen we als eerste naar de supermarkt tegenover het hostel om te kunnen ontbijten. Daarna zijn we naar de Friedrichstraße gegaan, dit is een hele lange winkelstraat met veel dure winkels. Het deed me denken aan de PC Hooftstraat die wij hier in Nederland hebben. Ook zijn we in diezelfde straat bij Checkpoint Charlie geweest, dit was in de tijd van de Berlijnse muur een controlepost op de grens van de Amerikaanse en Russische sector die zwaar bewaakt werd.

1167_10151268208619177_351788542_n

Vervolgens gingen we naar Potzdamer platz, een groot plein in Berlijn. Hier hebben we ook nog even gewinkeld en het Sony Center bewonderd. Daarna gingen we even relaxen bij Dunkin’ Donuts en hebben we wat groepsfoto’s gemaakt.

74501_10151268211074177_572293573_n

Hierna hadden we wel honger en hebben we lekker bij Vapiano’s gegeten. Ik nam ‘pasta rosso’; penne met zongedroogde tomaatjes, een klein beetje saus en lekker veel kaas. Na het eten zijn we nog even over Potzdamer platz gelopen en hebben we gekeken naar echte stukken van de Berlijnse muur. Ook loopt er een streep over het hele plein, deze geeft aan waar de muur vroeger stond. Ik vond het wel bizar om bij die lijn te staan, nu is dat plein gewoon één en vroeger was dat dus echt opgesplitst en mocht niemand naar de ‘andere kant’.

Eenmaal terug in het hostel hebben we er een rustige meidenavond van gemaakt, inclusief make-up, krultangen en maskertjes. Dat was gezellig!

Zaterdag 5 januari:

254661_10151268098714177_135257_n

Zaterdag zijn we naar Kurfürstendamm geweest, een grote winkelboulevard. Hier waren véél dure winkels en auto’s te zien, maar ook het grootste warenhuis van Europa is hier gevestigd: KaDeWe. Hier kom je de duurste en meest beroemde designermerken tegen, ik voelde me daar niet zo op mijn plek. Mooi om te zien is KaDeWe wel, het loopt rond en heeft véél verdiepingen die allemaal ontzettend chic zijn ingedeeld. Ook hadden ze er ook een MAC counter en daar ben ik natuurlijk even gaan rondsnuffelen!

282885_10151268097754177_2005540236_n

Jamilla en ik zijn daarna bij Urban Outfitters geweest, echt een toffe winkel met héél veel leuke (dure) hebbedingetjes. Vervolgens zochten we de rest weer op en hebben we met z’n allen wat gedronken bij Starbucks, waar het personeel dacht dat ik ‘Lutte’ heet.

1516_10151268103679177_314842307_n

299599_10151268110349177_844026917_n

‘s Avonds hebben we gegeten bij Alexanderplatz en nam ik een lekker Mexicaans menu met gekruide patatjes en een héérlijke burrito met groenten, kip, rijst en crème fraiche. Daarna zijn we teruggegaan naar het hostel en hebben we onze koffers alvast een beetje ingepakt. Later op de avond zijn we naar Kani Mani gegaan, een rokerig kroegje waar ik een warme chocolademelk met slagroom heb gedronken. Toen we daar na een klein uurtje weer weg gingen hebben we nog wat foto’s gemaakt op Alexanderplatz.

Zondag 6 januari:

398149_10151268106104177_580362601_n

Om 11.00 moesten we uitchecken, maar gelukkig mochten we onze koffers nog even in het hostel laten in de bagagekelder. Daarna hebben we even een korte stop gemaakt bij Alexa en hebben we daar een foto gemaakt in een fotohokje – dat paste eigenlijk helemaal niet, met z’n vijven zo’n minihokje. Vervolgens stapten we de bus in en hebben we de Berliner Dom nog even kunnen bewonderen.

We gingen naar de Brandenburger Tor, de belangrijkste poort van de stad die in 1788 gebouwd is. Hier was ik wel van onder de indruk, het zag er zo mooi uit! Niet ver van de poort vandaan is ook het Holocaust  Mahnmal (monument), ter herdenking aan de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het monument met koude betonblokken en de nauwe tussenruimtes gaven me rillingen en ik wilde er snel weer weg, maar ik ben ‘blij’ dat ik het gezien heb.

Vervolgens hebben we nog even bij Starbucks en Dunkin’ Donuts gezeten en daarna zijn we teruggegaan naar Alexanderplatz. Hier moesten we eigenlijk een beetje wachten, we hadden niet meer echt iets te doen omdat de winkels dicht waren en we geen tijd meer hadden voor een museum (ik had graag naar het DDR museum gewild). Uiteindelijk hebben we de koffers opgehaald bij het hostel en maakten we ons klaar voor de terugreis.

407927_10151268218374177_861099569_n

We waren nog maar net aangekomen op Tegel, ‘ons’ vliegveld in Berlijn, of de stroom viel plots uit. Pikdonker was het overal! Ik schrok me wezenloos, ik raakte helemaal in paniek en dacht meteen aan terroristische aanslagen en dat soort enge dingen. Gelukkig ging al snel de noodverlichting aan en konden we weer wat zien, maar het hele systeem lag plat en daardoor stond er een immens lange rij bij het afgeven van de koffers. Het was bloedheet, ontzettend benauwd (de airco was schijnbaar ook uitgevallen) en ik raakte een beetje in de stress omdat het al bijna tijd was om te boarden! Na zo’n 45 minuten kwam het systeem weer op gang en was de boardingtijd wat opgeschoven. Eenmaal in het vliegtuig waren we weer wat bijgekomen van de schrik (en de warmte) en konden we dan eindelijk naar huis vliegen.

723_10151268217969177_405615065_n

Deze minivakantie was echt heel leuk, zoiets wil ik zeker nog een keer doen! We hebben het héél erg naar ons zin gehad en veel grappige herinneringen aan het reisje overgehouden. Oh, en mijn shoplog komt over een paar dagen online, voor degenen die het vroegen!

39 reacties op “Verslag en foto’s van mijn reisje naar Berlijn!”

1. Velaija zegt:

Volgens mij heb je een geweldige tijd gehad :D! Ik ben nog nooit in Berlijn geweest maar misschien kom dat deze zomer, dan wordt het London of Berlijn!

2. Sofie zegt:

Leuke foto’s! Het ziet er allemaal heel gezellig uit :’)

3. Ziet er echt super leuk en gezellig uit! Leuke foto`s en verslag, ben ook erg benieuwd naar je shoplog!
    liefs

4. Dionne zegt:

Ik ben al 2 keer in Berlijn geweest en vind het echt wen geweldige stad! Ik ben wel in het DDR museum geweest en moet zeggen dat ik daar meer rillingen van kreeg dan van het monument op de een of andere manier. Berlijn bezit zo veel (enge/onbeschrijfelijke) geschiedenis maar dat maakt he speciaal.

5. Dionne zegt:

Ik ben al 2 keer in Berlijn geweest en vind het echt wen geweldige stad! Ik ben wel in het DDR museum geweest en moet zeggen dat ik daar meer rillingen van kreeg dan van het monument op de een of andere manier. Berlijn bezit zo veel (enge/onbeschrijfelijke) geschiedenis maar dat maakt het speciaal.

• Lotte zegt:

Kan ik me denk ik wel voorstellen, het lijkt me ook best heftig om in dat museum rond te lopen en alles te lezen/bekijken. Ik vond het Holocaust monument al heel bijzonder om te zien! Ik zou nog best een keer terug willen voor het DDR museum, dat stond echt hoog op mijn lijstje.

6. Anneke zegt:

Leuk verslag!!! Ben benieuwd naar de shoplog! 😉

7. Maaike zegt:

Ah Berlijn is echt super. Leuke dingen heb je gedaan en ik ben benieuwd naar je shoplog.

8. Lizzy zegt:

Wat leuk dat je naar Berlijn bent geweest! Ik wil er ook graag naar toe en nu voor al omdat ik mooie foto’s heb gezien. <3 En hahaha die brillen met die snorren er aan vast vind ik echt tof! Ik ben benieuwd naar je shoplog!

9. Ingeborg zegt:

Volgens mij heb je een geweldige tijd gehad! Ben benieuwd naar de shoplog!

10. milou zegt:

Ik had je al gevolgd op instagram, maar het ziet er echt super gezellig uit!

Ik was pas naar dusseldorf geweest daar hadden ze ook een DM! Leuk he!

• Lotte zegt:

Het was ook heel erg gezellig! 🙂 Heerlijk hè, die DM’s. Altijd leuk om producten te bekijken die we hier niet hebben!

11. Tara zegt:

Wat heb jij een leuke dagen gehad! Ik wil nog een keer naar die stad 🙂

12. Esmay zegt:

Wauw, wat ziet het er supergezellig uit 😀 Echt leuk, zo een paar daagjes naar een stad!

13. Juudith zegt:

Klinkt echt als een leuke paar dagen! leuke foto’s ook!!

14. Jamilla zegt:

Hahha lott, het heet Kani Mani, niet kuni muni hahah!
    Leuk verslag verder <3

15. Tessa zegt:

wat een super leuk verslag!
    x

16. Suzanne zegt:

Wat een heerlijke foto’s ! Zo te zien heb je het erg naar je zin gehad! Ik wil ook naar Berlijn !

17. Kirsten zegt:

Leuke foto’s! Ik ben er pas ook geweest, ben toen naar de Berliner Dom geweest en ook er op! Dat was echt super gaaf, prachtig uitzicht. Lekker eten ook, is dat op de bovenste etage bij Alexa?
    XX

• Lotte zegt:

Wij zijn er helaas niet op geweest, dat had ik eigenlijk wel graag gewild. En ja, dat is inderdaad bij Alexa! Daar kan je echt heerlijk eten, superleuk en niet duur!

18. Lotte zegt:

Echt superleuk om te zien! Ik ben er vorig jaar geweest! Mijn hotel zat aan de Friederichsstasse en dat is echt een geweldige straat! Lekker shoppen!

19. Charlotte zegt:

Superleuk verslagje Lotte!
    Ziet er allemaal geweldig uit! Fijn dat je het leuk gehad hebt,
    Ben benieuwd naar je aankoopjes^_^

20. KY zegt:

Heel leuk om die foto’s te zien! Ik heb bijna allemaal dezelfde dingen als jij gedaan toen ik in Berlijn was, nouja ik denk dat de meeste mensen wel al die toeristische attracties langsgaan als ze in Berlijn zijn haha ben je ook op de bovenste verdieping geweest in de KaDeWe? Daar hebben ze een soort van La Place, maar dan allemaal kleine barretjes waar ze dan de gerechten klaarmaken en de mensen gewoon aan de bar zitten te eten. Dat heb ik nog nooit gezien in Nederland dus dat was wel grappig om te zien, maar waarschijnlijk wel prijzig om daar te eten haha

21. Wendy (B) zegt:

Ik ben al benieuwd naar je shoplog!
    Ik vind dat een leuk onderdeel op blogs 🙂

22. Heleen zegt:

Berlijn is echt een toffe stad! Leuk verslag 🙂

23. Maartje zegt:

Zo leuk om te lezen dit 🙂
    Ik loop momenteel stage in Berlijn, en woon in een flat naast Alexa.
    Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad!

24. Les is more zegt:

Wat een super leuk resiverslag, ziet er naar uit dat je een geweldige tijd hebt gehad! Leuke foto’s ook, Berlijn is echt een van mijn favoriete plekjes om heen te gaan!
    xoxo

25. Nancy zegt:

Leuk verslag 😀 echt scary dat de stroom uit viel! gelukkig was er niks ergs aan de hand 🙂

26. Yasmin zegt:

Leuk verslag met foto’s ‘lutte’ :-)Berlijn lijkt mij ook nog wel gaaf om eens naartoe te gaan. Ik moest wel erg lachen om de brillen met de snorretjes eronder hihihi

27. Hester zegt:

Volgens mij heb je het echt heel erg naar je zin gehad! Leuke foto’s. Berlijn lijkt mij wel leuk om nog een keer een paar daagjes heen te gaan!

28. Debora zegt:

Heel leuk om te zien!
    Mooi dat je het naar je zin hebt gehad 🙂

29. Charile zegt:

Leuke foto’s!

30. Sharon zegt:

Ziet er heel leuk en gezellig uit! Ik wil ook nog een keer naar berlijn 🙂

31. Moniek zegt:

Leuk om te zien! Ik ben zelf in 2009 met school een paar dagen naar Berlijn geweest en het is echt een hele leuke stad waar ik graag nog een keer heen wil! Alexa is heerlijk om te shoppen inderdaad 😀

32. Joyce zegt:

Wat een leuk en uitgebreid verslag! Ik ben er 6 jaar geleden met school geweest.. Super leuk, zou er graag nog een keer heen willen 🙂