De combinatie van leerkracht zijn en bloggen/Youtuben

De combinatie van leerkracht zijn en bloggen/Youtuben

juf zijn 1

Zo vaak krijg ik vragen over dit onderwerp! ‘Hoe is het nou om twee heel verschillende baantjes te hebben?’ ‘Wat vind je leuker?’ ‘Kennen leerlingen jou van je Youtube kanaal?’ ‘Hoe reageren ze daarop?’ ‘En hoe reageer jij daar dan op?’ ‘Wat vinden je collega’s ervan?’ En ga zo maar door. Op veel van die vragen heb ik altijd hetzelfde antwoord klaar. In dit artikel zal ik jullie wat meer vertellen over de combinatie van leerkracht zijn en bloggen.

Als ik moest kiezen…

Als ik moest kiezen tussen juf zijn en bloggen, zou ik het daar heel zwaar mee hebben. Vorig jaar heb ik een paar maanden geblogd zonder tussendoor te werken als leerkracht, maar ik ging het ‘juffen’ al snel missen. Ik miste het werken in een team, het contact met de kinderen en het voor de klas staan. Maar toen ik in november en december bijna fulltime als invaller voor groep 3 stond, had ik weinig tijd om te bloggen en miste ik dat juist enorm! Ik vind het allebei gewoon superleuk. En de combinatie ervan eigenlijk ook – misschien wel júist omdat het twee heel verschillende dingen zijn. Ik kan niet kiezen, daar komt het op neer. Het zou voor mij ideaal zijn om een parttime baan van 2 à 3 dagen in de klas te hebben (dan wel het liefst een vaste, eigen klas) en de rest van de week te kunnen bloggen. Zo doe ik het nu eigenlijk ook, maar dan met invalwerk! Het verschil is alleen dat ik op dit moment nooit van tevoren weet wanneer ik werk op school, en dus goed moet plannen.

Er zijn toch echt overeenkomsten!

Wellicht verrassend, maar hoe verschillende beide beroepen ook lijken, er zijn toch echt overeenkomsten! Als leerkracht geef je veel instructie en leg je dingen uit, maar dat doe je als blogger/Youtuber eigenlijk ook. Of je het nu hebt over spellingregels of make-up technieken: je geeft instructie! Ik lees regelmatig in de reacties dat men vindt dat ik goed kan uitleggen en dat ik duidelijk en rustig praat. Super grappig en leuk, want dat krijg ik ook terug van collega’s en leerlingen op school. Een andere overeenkomst is dat je bij beide beroepen creatief bezig bent. Ik doe vaak iets extra’s bij mijn lessen; een spelletje of een andere werkvorm dan de gebruikelijke, puur om het voor de leerlingen én mezelf verrassend en dus leuk te houden. Dat doe ik op mijn blog ook, maar dan met bijvoorbeeld looks of columns. Creatief zijn is bij beide beroepen noodzakelijk, wil je blijven vernieuwen. En tot slot is het krijgen van (ongevraagde) feedback een overeenkomst. Als leerkracht krijg je continu feedback van je leerlingen, of je dat nu prettig vindt of niet. Is je les saai? Dan krijg je gapende leerlingen, die vervelend worden. Vinden ze het leuk/interessant? Dan heb je 30 betrokken leerlingen, die actief meedoen. Hetzelfde geldt voor het bloggen/Youtuben. Je krijgt hoe dan ook feedback. In de reacties natuurlijk, maar ook door middel van likes en dislikes, volgers en ontvolgers en bezoekersaantallen. Dat kan in beide vakken weleens lastig zijn, maar je doet aan de andere kant wel veel inspiratie op en krijgt nieuwe ideeën dankzij de leerlingen/volgers.

Reacties van leerlingen

Het meest benieuwd is iedereen altijd naar de reacties die ik van leerlingen krijg. Er zijn weinig leerlingen die mijn blog volgen, maar wel heel veel die geabonneerd zijn op mijn Youtube kanaal. In de lagere groepen kennen de leerlingen me alleen als juf, maar vanaf ongeveer groep 5/6 merk ik wel dat kinderen mijn video’s weleens hebben gezien. En eigenlijk heb ik daar tot nu toe alleen heel nieuwsgierige, enthousiaste en positieve reacties op gekregen! Zelfs van jongens, wat je misschien niet zou verwachten, gezien mijn video’s voornamelijk over beauty gaan. Jongens vinden het stoer en zijn altijd benieuwd naar hoe ik aan zoveel volgers ben gekomen en welke andere Youtubers ik allemaal ken in het echt. Zo vroeg een jongen uit groep 8 een keer of ik weleens heb geknuffeld met een andere Youtuber, haha! Ook is altijd meteen de vraag of ik Enzo Knol ken (die is echt bij álle kinderen mateloos populair, overigens). Meisjes gaan meer in op beauty en zijn altijd benieuwd naar hoe ik aan zoveel make-up kom (en of zij dat ook krijgen als ze een kanaal beginnen), en welke mascara ik gebruik en dergelijke. Het zorgt altijd voor leuke gesprekjes, leerlingen zijn echt geïnteresseerd en hangen aan mijn lippen als ik vertel over Youtube.

IMG_3401

Grenzen stellen

Wat soms wel lastig is, is dat leerlingen je als een soort idool gaan zien. En dat met name de meisjes. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat leerlingen ‘fan’ van me zijn en het liefst vriendinnen zouden willen worden. En dat kan natuurlijk niet, als juf. Ik merk dat ik me daar zelf ongemakkelijk bij voel. Ik wil geen populaire juf zijn, puur omdat ik video’s op Youtube maak. Ik wil liever een populaire juf zijn omdat ik spelletjes tussen de lessen door doe, of omdat ik zoveel grapjes maak tijdens de les. Als ik merk dat kinderen druk bezig zijn met het feit dat ik Youtuber ben, haak ik daar meteen op in. Ik beantwoord eerst een paar vragen (zie alinea hierboven), en maak daarna duidelijk dat als ik bij hen in de klas sta, ik niet ‘Lotte van Youtube’ ben, maar ‘Juf Lotte’ en dat ze me ook zo moeten behandelen. Zo creëer ik duidelijke grenzen. Ik ga bijvoorbeeld ook niet onder schooltijd op de foto met leerlingen (ja, echt, dat willen ze regelmatig). Dan zeg ik dat ze om 15.00u terug mogen komen voor een foto, maar dat het daarna dan ook klaar is. En dat snappen ze eigenlijk altijd wel.

Reacties van collega’s en ouders van leerlingen

Om de reacties van leerlingen maak ik me nooit druk, die vinden het toch wel leuk dat ik Youtuber ben. Ik vind het veel spannender hoe collega’s reageren! Op mijn vertrouwde school waar ik mijn eindstage heb gelopen, weet iedereen er al jaren van en vinden ze het inmiddels niet meer zo heel raar. Een aantal collega’s lezen mijn blog dagelijks en komen soms ook met beautyvragen naar me toe. Superleuk! Andere collega’s geven niks om make-up en besteden geen aandacht aan mijn blog, wat ik ook helemaal prima vind. Als ik op een andere school werk, is het altijd maar even afwachten hoe men reageert op het feit dat ik een dubbelleven leid (want zo voelt het soms). Laatst viel ik in op een andere school en hadden we het in de teamkamer over mijn invalwerk. Dan komt natuurlijk al snel de aap uit de mouw: ik werk niet zoveel (en wil dat eigenlijk ook niet) omdat ik ook nog een andere baan heb. Ze waren meteen heel nieuwsgierig en een enkeling ging zelfs meteen op mijn site kijken, haha. Dat vind ik dan wel spannend, maar ook op deze school werd er eigenlijk heel positief gereageerd.

Hetzelfde geldt voor ouders van leerlingen. Als kinderen me hebben gevonden op Youtube, delen ze dat graag met hun ouders. Vind ik altijd wel spannend hoor, moet ik zeggen. Maar ook van ouders heb ik eigenlijk nooit een negatieve reactie gehad. Meestal zeggen ze er gewoon niks over, maar er zijn weleens moeders naar me toe gekomen dat ze mijn blog nu ook volgen en dat ze vinden dat ik het heel netjes doe, op Youtube. En dat probeer ik dan ook zo te houden. Ik scheld niet in mijn video’s, ik rook niet en ik drink geen alcohol (dus dat zal ook nooit in mijn video’s te zien zijn), en ik heb het ook niet over seks of andere ‘ongepaste’ onderwerpen voor kinderen. Daardoor lijk ik misschien een braaf tutje, maar ik doe dat natuurlijk bewust. Als ik niet zou letten op al deze dingen, zou ik mijn carrière als leerkracht de afgrond in helpen.

IMG-20120830-05843

En in de toekomst?

Voor nu werkt het prima zo. Op de school waar ik vaak werk weet iedereen (leerkrachten, directie én leerlingen) van mijn dubbelleven af en is het goed te combineren. Laatst had ik een sollicatiegesprek voor een eventuele invalbaan (die ik uiteindelijk heb afgeslagen) en heb ik meteen aan de directeur verteld over mijn bedrijf. Ik vind het belangrijk dat een school daarvan op de hoogte is, zodat ik sommige vragen en reacties alvast kan voorkomen, maar ook omdat een school dan kan aangeven of ze dat oké vinden of niet. En zo niet? Tja, dan ga ik op zoek naar een andere school, denk ik. Ik zal het bloggen en Youtuben niet zomaar opgeven voor een baan als leerkracht. Minderen, dat wel. Maar helemáál stoppen is voor mij geen optie. Het is soms een uitdagende combinatie (ook qua tijd gezien), maar wel heel leuk!

Deze post heeft 20 reacties

  1. Je omschrijft dit mooi. Het lijkt me heel belangrijk dat je duidelijke grenzen stelt, maar zo te zien doe je dit goed. YouTube is natuurlijk voor kinderen echt heel groot, als ik naar mijn neefjes en nichtjes kijk.. zijn ze allemaal gek op YouTube.

  2. Heel interessant om te lezen hoe jij dit combineert! Ik kijk ook vaak jouw you tube kanaal en inderdaad je legt het juist altijd prettig en rustig uit.

  3. Oooh, kei tof om te lezen dit! ( : Erg lief ook dat er echt leerlingen je vragen komen stellen hoe je het allemaal doet etc.! Knap hoe je dit allemaal kunt combineren. Want eerlijk gezegd lijkt dit me toch knap lastig!

  4. Wat goed dat je er zo mee omgaat! Ik werk zelf ook in het (volwassen)onderwijs en dan heb ik wel eens mannen die me toevoegen op Facebook. Ik ben dan ook altijd heel duidelijk dat ik geen leerlingen toevoeg op Facebook! De vrouwen vinden het wel leuk om op mijn blog te kijken en een berichtje te sturen.

  5. Hoi hoi Lotte,

    Mooie blog hoor.
    Als oud-leerkracht (15 jaar lesgegeven en nu en nu een ander pad ingeslagen) heb ik een tik om vrijwel alle tikfoutjes te zien. In je blogpost staat ergens “Ik mistte….”
    Als je het naleest zie jij het natuurlijk zelf ook wel, maar heb toch even gereageerd.

    Succes met alles

    Groet van een oudere lezeres (net 40+)

    😉

  6. Leuk om te lezen meid.

  7. Een leuk stuk om te lezen, nu je het zegt past het inderdaad wel goed bij elkaar hihi. Ik hoop dat je de juiste balans aan kunt houden, in beide rollen doe je het volgens mij erg goed 🙂

  8. Ik geef zelf les aan kinderen van 9 à 10 jaar en ik merk dat bij hen Enzo Knol ook heel populair is. 😀

    Liefs, Bouke

  9. wel nice dat je het kan combineren, bij mij is het hetzelfde verhaal, heb ook meteen bij mijn huidige vaste baan verteld wat ik er nog naast doe, geen probleem en alleen maar leuke reacties 😀

  10. Wat leuk om dit artikel te lezen! Het scheelt dat ik geen bekende Youtuber oid ben, maar als leerkracht vind ik dit zeker heel interessant om te lezen! Ook ik leid een dubbel leven als uitvoerend musicus en docent, maar ik zou hier ook echt niet tussen kunnen kiezen. Tijdens de lessen probeer ik het inderdaad ook altijd erg gescheiden te houden… Tot nu toe werkt het erg goed! Les geven is echt geweldig.

  11. Wat tof dat je hier zo open over schrijft! Ik merk inderdaad dat ik het soms lastig vind om mensen te vertellen over mijn blog, al ben ik er wel trots op dat ik dit zelf heb opgezet. Ik denk ook dat veel werkgevers dat alleen maar zullen waarderen. Vorig jaar heb ik stagegelopen op een school voor Speciaal Basisonderwijs. Ik probeerde mijn Facebook privé te houden voor leerlingen, terwijl ze in feiten veel meer op m’n blog kunnen vinden over mij. Gelukkig was ik destijds nog maar net begonnen en hoefde ik er ook niet veel over te vertellen. Leerzaam om te lezen hoe jij hiermee omgaat en ook grenzen stelt. Ik herken inderdaad het Enzo Knol verhaal en mijn leerlingen waren toen helemaal verbaasd dat ik hem, als jufzijnde, kende, haha. Heb toen wel punten gescoord.

  12. Goed artikel, fijn dat je hier zo aandacht aan besteed en dat je zo bewust bent van je invloed icm je juffen-werk. En die reacties van kindjes, haha ik zat al te wachten tot je Enzo zou benoemen 😛

  13. Goed dat je hier altijd zo eerlijk over bent als leerkracht. Ik merkte tijdens mijn stage op een sbo ook wel dat youtube een hele grote rol speelt in het leven van die kinderen. Vooral Enzo en zijn omgeving inderdaad. Ik vind het knap hoe je met de combinatie omgaat.

  14. Wat leuk om dit te lezen, die reacties van je leerlingen en hoe slim je dat aanpakt met hun. Ik vind het maar knap hoe je dit doet. Lijkt me zooo druk, maar wel weer heel leuk! Super leuk artikel! xoxo

  15. Ik vind het heel goed van je dat je er zo open over bent, maar ook dat je duidelijke grenzen weet te stellen. De combinatie van twee verschillende banen lijken me ook heel leuk!

  16. Ik vind dat je het echt heel erg goed combineert, heb ik stiekem wel respect voor! Het helpt inderdaad mee dat je ook op internet en zowel op je blog als op YouTube wel een van de nettere meiden bent, of althans: in wat je deelt. Je weet gewoon maat te houden, ook met persoonlijke kijkjes in je leven, en je bent inderdaad ook nooit echt op ‘rare’ dingen te betrappen. Misschien voor je gevoel ook wel fijn als bevestiging dat je gewoon echt wat bereikt hebt en een serieus groot publiek hebt. En daarnaast: uiteindelijk hoeft het ene het andere ook niet te beïnvloeden, dus als mensen je bedrijf niet leuk vinden maar je wel goed vinden als juf (en je daar niet persoonlijk op afrekenen) is dat ook prima. Leuk artikel!

  17. Hier was ik wel benieuwd naar! Grappig dat de kindjes echt fan van je zijn. Hierdoor moet je natuurlijk wel erop letten wat je zegt en schrijft maar dat doe je echt goed.

  18. In mijn tijd, heel vroeger dus, was er een populair Duits kinderboek: “Das doppelte Lottchen”.
    Een leuk verhaal over verwisselingen in verband met een tweeling… Laat ik nou toch moeder zijn van een ‘dubbele Lotte’, met dat dubbelleven van jou!
    Ik vind het heel knap van je dat jij je onderneming succesvol draait zonder ‘sex, drugs en rock ’n roll’!
    Je hebt van jezelf een mooie, pure uitstraling – net zo aantrekkelijk dus, blijkt keer op keer weer uit al die lieve en leuke reacties die je krijgt! En komt er een keer constructieve kritiek, sta je daar ook altijd voor open. Trouwens: wie niet blind en doof is, weet al lang dat jij zeker niet ‘saai’ bent. Dat tikkeltje ‘ondeugend’ is er heus wel… Ga zo door, ik ben trots op je.

  19. Ik vind het heel knap ! Zeker dat je daar grenzen in kunt stellen en er toch ook weer open over bent

Reacties niet meer mogelijk.

Sluit Menu